Pokud jde o politický institut, uvedený v části II. této VFZ, ČSSD upozorňuje, že podle § 17 odst. 7 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění zákona č. 302/2016 Sb., bylo možné příspěvek na podporu činnosti politického institutu poskytnout jenom v případě, že takový politický institut měl zapsaný status veřejné prospěšnosti. Statut veřejné prospěšnosti však politický institut ČSSD (Masarykova demokratická akademie, z.s., jejímž členem se ČSSD v prosinci 2017 stala) zapsán k 31.12.2017 neměl a ani ho zapsán mít nemohl, a to zejména s ohledem na právní předpisy účinné do dne 31.12.2017. Také ustanovení § 147 a násl. občanského zákoníku o tom, že veřejně prospěšná právnická osoba má právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti do veřejného rejstříku, pokud splní podmínky stanovené jiným právním předpisem, byla s účinností až od 1.1.2018 zrušena čl. I. zákona č. 303/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti se zrušením statusu veřejné prospěšnosti. Z výše uvedeného se tedy podává, že za plnohodnotný politický institut (tedy včetně možnosti poskytnutí, resp. poskytování, příspěvku na podporu činnosti politického institutu) podle zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů lze Masarykovu demokratickou akademii, z.s., považovat nejdříve od 1.1.2018, proto jej ČSSD v této výroční finanční zprávě za rok 2017 neuvádí. Pokud jde o přehled úvěrů, zápůjček a jiných dluhů dle části IV. této VFZ, uvádí ČSSD dále, že v roce 2017 neuzavřela ČSSD žádnou novou smlouvu, jejímž předmětem by bylo poskytnutí úvěru nebo zápůjčky bankou, platební institucí nebo institucí elektronických peněz nebo pobočkou zahraniční banky, platební instituce nebo instituce elektronických peněz na území České republiky (srv. ust. § 17 odst. 8 písm. i/ zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích). K tomu se jen připomíná (ČSSD o tom podává pravidelně zprávy v přílohách k účetním závěrkám za příslušná léta), že dne 29. 11. 2012 ČSSD uzavřela Smlouvu o úvěru – kontokorent ve výši 220.000.000,- Kč a současně Smlouvu o zřízení zástavního práva k pohledávkám, na základě které bylo zřízeno ve prospěch Fio banka, a.s. zástavní právo ke všem pohledávkám, které ČSSD má resp. bude mít ze státního rozpočtu České republiky (nárok na stálý příspěvek, nárok na příspěvek na mandát a nárok na příspěvek). Úrok z úvěru je vypočtený z denních výší dluhu za použití úrokové sazby rovné sazbě PRIBOR na jeden měsíc, zvýšený vždy o 3,9 % p.a. Z nečerpané části úvěrového rámce, vypočtené z denních výší nečerpané části úvěrového rámce, se platí poplatek za použití sazby ve výši 0,5 % p.a. Z kontokorentu výše uvedeného ČSSD v r. 2017 čerpala částku 25 335 717,09 Kč. K tomu se dále jen připomíná (ČSSD o tom podává pravidelně zprávy v přílohách k účetním závěrkám za příslušná léta), že dne 7. 4. 2016 byla uzavřena mezi ČSSD jako dlužníkem a Fio banka, a.s. jako věřitelem Smlouva o úvěru č. 161000012, ve které se banka zavazuje poskytnout ČSSD úvěr ve výši 338 000 000,- Kč. Jedná se o finanční prostředky rezervované pro úhradu pohledávek JUDr. Zdeňka Altnera z probíhajícího soudního sporu, k 31. 12. 2017 nebyl tento úvěr čerpán. Dále má ČSSD uzavřeny smlouvy o půjčce z let 2010-2012 se společností Cíl, akciová společnost v Praze v celkové hodnotě 144 500 000 Kč. Upraveno Dohodou o novém určení splatnosti některých půjček ze dne 13.12.2013. V roce 2017 nebylo na těchto půjčkách ničeho čerpáno; ze strany ČSSD jako dlužníka došlo toliko k částečnému splacení půjčky.