Zpráva o senátní kampani v obvodu č. 78 – Zlín /2018/ Očekávání : S ohledem na pirátský výsledek z předchozích sněmovních voleb, zvolení sympatického, cílevědomého a poctivého kandidáta v primárkách a počet dobrovolníků v zádech, jsme doufali v postup do druhého kola. Za favority jsme současně považovali zejména primátora Zlína Miroslava Adámka (STAN) a daňového poradce Tomáše Goláně (SEN 21). Pozici našeho kandidáta jsme pak viděli někde těsně za nimi. Jak se později ukázalo, naše odhady byly odlišné hned v několika bodech. Výsledek : Nezávislý kandidát s podporou Pirátů Aleš Fuksa získal v prvním kole doplňujících voleb 1559 hlasů (9,15 %) a v konkurenci dalších osmi kandidátů skončil na pátém místě. Procentuální zisk byl v obvodu 78 nakonec o něco vyšší oproti počtu hlasů v parlamentních volbách (8,43 %). K očekávanému souboji mezi M. Adámkem a T. Goláněm skutečně došlo, nicméně bylo jeho předmětem pouze druhé místo, jelikož se ukázala tradiční tichá síla KDU-ČSL v našem kraji a první kolo vyhrála kandidátka lidovců Michaela Blahová. Ve zmíněném duelu nakonec zvítězil Tomáš Goláň, kterému jsme posléze potvrdili naši předchozí domluvu o případné vzájemné podpoře. I s touto podporou pak dokázal porazit také svou protikandidátku a stal se senátorem. Třetí byl tedy Miroslav Adámek a čtvrtý kandidát ANO Michal Filip. Částečný úspěch lze vidět alespoň v tom, že Aleš Fuksa dokázal porazit kandidáty KSČM, ČSSD a také SPO, za které kandidoval odstupující František Čuba. Nástroje : Základem bylo založení facebookové stránky se jménem kandidáta, na které se s obyvateli obvodu komunikovaly novinky z kampaně, cíle kandidáta a další standardní předvolební obsah. Jako druhý přišel na řadu unikátní a na míru zhotovený merchandise v čele s propiskami a zapalovači. Tyto předměty začal náš kandidát rozdávat při setkávání s voliči v obvodu. Následovala objednávka inzerce u Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice, kde jsme investovali do jedné reklamní plochy na boku vozu ve velikosti CLV a umístění několika stovek plakátů do horních rámů uvnitř vozů. Tiskly se také plakáty pro obecní výlepy. Následovala inzerce v regionálních periodikách "Noviny Zlínského kraje" a "Váš Zlín". Nejdůležitější kampaňovým nástrojem byly ale samozřejmě... Pirátské listy : I přes časový press jsme si troufli na rozdání 50 000 kusů PirListů v celém obvodu. S personálními a technickými obtížemi nakonec přece jen vznikly v Open Source Scribus a vytištěny byly u VLP. Jmenovitě v tomto bodě (ale nejen v tomto) si obrovskou pochvalu zaslouží všichni dobrovolníci, kteří se do kampaně zapojili a do rukou voličů nakonec dopravili cca 40 000 kusů novin a prokázali tak nejel loajalitu k Pirátům a jejich kandidátovi, ale ušetřili minimálně stejnou sumu za roznos např. Českou poštou. Kontaktní kampaň : Nejvýraznějšími prvky kontaktní kampaně byly tzv. "[b]Túra 78[/b]" a akce "Plný park Pirátů" - beseda s voliči ve Zlíně. Během Túry 78 Aleš Fuksa osobně objev všechny obce (některé dvakrát) v obvodu 78 a setkával se s voliči. Odvážný plán mu vyšel a na jedničku a i přes častou únavu tento vlastní nápad dotáhl až do konce. I přes volební neúspěch je toto hodno velkému obdivu, žádný jiný kandidát nic takového neudělal. Beseda s voliči ve zlínském parku, které se zúčastnili mimo jiné také Ivan Bartoš či Olga Richterová, přilákala několik desítek zvědavých lidí a mimo jiné také znovu ukázala na soudržnost krajského sdružení a ochotu pomáhat si navzájem. Rozpočet: S celkovými výdaji cca 108 000,- a ziskem 1559 hlasů jeden hlas vyšel na 69,28 koruny. Osobní hodnocení manažera kampaně: S ohledem na očekávání je páté místo samo o sobě zklamáním. Věřili jsme v těsnější souboj o druhou postupovou příčku, nakonec byly ale rozdíly větší a všechny nás překvapil zejména výsledek lidovecké kandidátky. I přesto, že jsme nedokázali Aleše Fuksu společnými silami dotlačit do druhého kola, považuji průběh kampaně za převážně úspěšný. S ohledem na finanční možnosti a časový tlak se podařilo splnit drtivou většinu rozdělených úkolů a celý tým ukázkově táhl za jeden provaz. Opět jsme ukázali, že na vedení kampaně nejsou potřeba miliony a najaté agentury, ale stačí odhodlání vlastních členů, příznivců a dobrovolníků. Samozřejmě jsme udělali několik chyb, případně jsme některé mediální příležitosti během té smrště prováhali, ale to považuji za zkušenosti, které budeme umět v budoucnu přetavit v lepší práci. Pokud takto budeme vést další kampaně, nemám o pirátské výsledky obavy.